Så gik den ikke længere med sommerferien, og uni er nu igen begyndt at ringe ind til time (eller noget i den stil). Og da det (ENDELIG!) er mit sidste år på studiet er valgfrihenden begyndt at vise sit brogede ansigt. De fleste ville se dette som en dejlig mulighed for endelig at få noget indflydelse på hvad man studerer og hvad det næste semester skal gå ud på. Hos os på IT har vi desværre bare stået i den trælse situation at vi nærmest måtte vælge den bedste af de værste, frem for at skulle vælge noget godt fra…
Det endte før sommerferien med at jeg stod med et efterårssemester med fagene Audiodesign(semesterfag), Introduktion til Realtidsgrafik og Billedebehandling(Q1) og Avanceret Realtidsgrafik og Billedebehandling(Q2) – rigtig spændende kurser, eller…?
Ej, de kurser var bestemt ikke mig. Jovist, kunne der da være noget sjovt og til dels relevant i det Audiodesign kursus, da lyd jo spiller en stor rolle i oplevelse af alt, men det var så også helt klart det bedste af de værste! Realtidsgrafik og Billedebehandling er basalt set grafik lavet udelukkende med matematik, og virkeligt langhåret, og vækkede kun minimal interesse, men så godt var udbuddet altså til os…
Heldigvis faldt Morten og jeg over et kursus på Institur for MedieVidenskab, men måske kunne være, om ikke andet, så lettere at gå til, og det har vi så brugt hele sommerferien på at få lov til at følge. Ikke at det sådan set tog så lang tid, der skulle bare skrives under hist og her. Men med en universitets administration der jo har rygende travlt hele sommerferien op til de nye studerende skal meldes ind og en golfbane der har trukket noget så forfærdeligt, så gik det lidt trægt. Men det er da alligevel i dag lykkedes os at få besked om at vi er blevet optaget på 20ECTS point semester kurset Avanceret Interaktionsdesign. Her skal vi så lære at bruge sensorkits og 3D modeller som design materiale – det skal vi nok lære en masse af…?
Men til trods for at AvIn fylder hele 20ECTS, så skal man jo have 30 point pr. semester for at gennemføre uddannelsen på normeret tid, hvilket det jo ellers går strygende med. Derfor valgte Morten og jeg at lave en såkaldt studiegruppe for de sidste 10ECTS, som er det maksimale antal point man må bruge på det på en kandidat uddannelse. En studiegruppe er, til trods for at det let kan forveksles med læsegruppe, et forløb der lettest kan sammenlignes med fx. at skrive et speciale. Det går i alt sin enkelthed ud på at de/den studerende skal finde et emne de gerne vil arbejde indenfor, præcisere nogle læringsmål inden for emnet, og så ellers få en underviser til at sige god for opgaven og vejlede projektet…
Og det er så lige det vi har gjort. Eller, vi har ikke lige læringsmålene helt på plads, men det kommer vel hen ad vejen?
Vi har i hvert fald fået den dejlige Marianne G. Petersen med på ideen og har fundet en virksomhed at lave projektet sammen med. Virksomheden hedder ECOmove, og de er et dansk firma der arbejder på at producere en ny elbil. Til denne bil vil de gerne lave hele intrumentbrættet så det kører på ejerens smartphone – og det er her Morten og jeg kommer ind i billedet. Vi er nemlig begge to vilde med smartphones, og de muligheder det giver at have sådan en med sig overalt. Derfor har vi påtaget os opgaven at designe og gennemteste interfacet til bilen. Og hvis alt går rigtig godt, bliver det faktisk noget vi har lavet der kommer til at køre i bilen (men så skal jeg nok lige sende en public-service meddelelse ud med en advarsel her på bloggen)…
Som et led i projektet har vi oprettet en lille blog hvor man kan følge med i udviklingen af prototyper og tests – og sågar kommentere på det vi går og laver hvis man vil. Bloggen er at finde her: StudyGroup.
Det var alt hvad jeg havde at dele denne gang. Nu vil jeg tilbage til noget mere fornuftigt, inden turen går til Kreta på søndag. – You heard it! KRETA!